Filmrecension: The Wrestler

Kategori: Drama
Imdb-betyg: 8.5

Randy "The Ram" Robinson stod på toppen av sin karriär i Wrestlingens centercourt på 80 talet. Mer än 20 år senare är hans namn ett minne blott och han kämpar för att återigen ta sig tillbaks till toppen. Han bor i en husvagn utan familj och inga vänner finns kvar. Grannpojken är den ende som då och då kommer och spelar lite tv-spel med honom. Han har ett sunkigt jobb och det enda som får hans vardag att skina är de gånger han tar sig till Wrestlings smågalor och få underhålla publiken.

Dottern har Randy försummat genom åren och har ingen kontakt alls med. Den ende personen han regelbundet hälsar på är strippan på den lokala strippbaren. När han dessutom får en hjärtattack en dag säger läkarna att det enda sättet för honom att fortsätta leva är att sluta med wrestling. Det enda som Randy fortfarande älskar och har kvar tas ifrån honom.

En dag får han chansen att möta sin antagonist från de fornstora dagarna, Ayatollan, och han ser sin chans att återigen ta sig in på centercourten. Men håller hans hjärta för det? Randy beslutar sig även för att ta upp kontakten med dottern som han aldrig lärde känna. Frågan är väl bara hur pass intresserad hon är av och lära känna en fader som varit borta större delen av hennes liv.

Mickey Rourke gör här en storstilad comeback som huvudrollsinnehavare i en av årets absolut bästa filmer. Det är lätt att tro att filmen kretsar kring sporten Wrestling men det går inte att ha mer fel då. Den kretsar kring personen Randy "The Ram" Robinson, eller snarare kring personen Mickey Rourke. På 80-talet var Rourke en av de mest eftertraktade skådisarna på marknaden. Han kunde välja och vraka mellan rollerna men valde istället att proffsboxas. Han lyckades riktigt bra där också och tillhörde världsskiktet innan han tvärt tvingades sluta p ga av skador.

Rourke är en mycket facinerade skådespelare. Brutalt ärlig och genuin. En person man antingen älskar eller hatar. Man skulle lätt kunna skratta åt hans försök att återigen försöka ta sig in på världstoppen av sporten men istället lider man med han. Hans engagemang och passion trollbinder en och man hoppas hoppas. Man får sympati för karaktären Randy och personen Mickey.

Rourke har mest skapat rubriker på senare år p ga de många misslyckade skönhetsoperationerna men här visar han vilken otroligt bra skådis han är. Många menar att den här rollen var som gjord för just honom, och visst har de rätt, men trots det gör han en prestation som alla dagar i veckan borde belönats med en Oscar. Darren Aronofsky som gjort filmen lockade Rourke med en Oscar. Följ mina direktiv och lita på mig och du kommer bli belönad lär han ha sagt. Sagt och gjort men Rourke föll på mållinjen. För den här gången. Rourke menade dock t om innan Oscarsgalan, där han var skyhög favorit, att han bränt alla sina broar hos de mäktiga männen i juryn genom att baktala Hollywood och allt som har med det och göra. Med tanke på att han inte fick utmärkelsen så undrar jag om det inte finns sanning i de påståendet.

Filmen har dock öppnat många dörrar för honom, dörrar som tidigare varit stängda och låsta. Han är aktuell med många filmer under det här året och åren som kommer. Det är bara att njuta av denna film så länge. Låt dig fångas av Rourkes passionerade tolkning av sig själv i en film som jag inte tycker fått den uppmärksamhet den förtjänar.

Skådespelare: Mickey Rourke, Marisa Tomei, m fl.

Betyg:

För att ladda ned The Wrestler gratis med svensk text och DVD-kvalité, tryck här!