Filmrecension: Revolutionary Road

Kategori: Drama/Romantik

Vem drömmer inte om att leva ett sagolikt liv full av äventyr och spontanitet? Dela den med den person man älskar. Se platser. Uppleva det man drömmer om som liten och få in nya dofter av spännande kulturer? Troligen de flesta. Det är vad Revolutionary Road handlar om. Det handlar om det perfekta livet och den mörka fasaden bakom den. Att lycka endast är sedd ur betraktarens ögon och något väldigt relativt.

En vacker bil, vacker hustru/man och en snygg villa är ju vad människor drömmer om när de tar det sunkiga jobb som krävs för att arbeta sig upp. Men skenet kan bedra. Du kan ha allt detta men ändå känna dig misslyckad och deprimerad. Revolutionary Road handlar om ett framgångsrikt par som bor på revolutionsvägen. Ett par som utåt sett har allt det som andra drömmer. Lycka och framgång samt kärlek. Men bakom den här fasaden döljer sig en strävan att uppnå saker och ting som kanske inte är så acceptabelt i andras ögon, att ta risker och ge upp allt för kanske inget.

För Frank och April som filmen kretsar kring är inte som alla andra. De lever i conneticut på 50-talet och bor i en trevlig förort med sina barn. De unga paret blev blixförälskade redan vid första ögonkastet och bestämde sig för att leva sina liv med varandra. April tyckte sig ha funnit drömprinsen som skulle förverkliga alla hennes drömmar, och Frank såg kvinnan i sitt liv. Dom hade endast en dröm gemensant, att känna mer än alla andra, och när det ser ut att stanna vid endast en dröm så bildas panik hos främst April. Att vara hemmafru i en trevlig förort och leva ett liv som alla andra kräver är inte nog, nej hon vill leva ut sina drömmar och är deprimerad. Frank däremot är väldigt uppskattad på sitt jobb och högt ansedd vilket får honom att tveka att ge upp allt. Kollisionen börjar här. Filmen börjar också här.

I hopp om att rädda äktenskapet efter alla dry martinis, otrohet och strykta skjortor bestämmer sig paret för att flytta till Frankrike. Här hoppas de få utlopp för sina mer konsnärliga sidor.

Leonardo Di Caprio och Kate Winslet återförenas här efter dundersuccén Titanic. Di Caprio har hunnit förvandlas från söt pojke till man och Kate Winslet från osäker tjej till karismatisk kvinna. Båda har gjort starka roller sedan den där båten sjönk för ett par år sedan men troligen är det Leonardo som det gått bäst för. Med filmer som The Departed och Blood Diamond är han numera en av de absolut bäst betalda skådisarna i Hollywood, och troligen en av de mest ansedda också. Även om han gör en mästerlig tolkning i Revolutionary Road så är det ändå Kate Winslet som är glödet och ljuset i den här filmen. Nyligen vann hon Oscar för sin roll i The Reader men den kunde lika gärna ha delats ut för den här filmen. Leonardo däremot väntar fortfarande på sin första Oscar och fortsätter han göra lika bra filmer som de senaste åren så är det bara en tidsfråga innan han belönas för det.

Britten Sam Mendes är mannen bakom det här mästerverket. Han har tidigare gjort filmer som blivit rikligt belönade, såsom American Beauty som fick 5 Oscars och Road to Perdition som även den vann Oscar. En väldigt meriterande man med andra ord. I Revolutionary Road sätter han karaktärernas känslor i främsta ledet. Man kan känna hur karaktärerna känner utan att de behöver talas om det. Något väldigt unikt då man sällan ser det i filmer numera. Filmen är så bra att även personerna i birollerna gör starka intryck. Mentalpatienten John Giving är roande och ger tittaren utrymme för att verkligen ifrågesätta filmens huvudkaraktärer. Han är, trots sin sjukdom, den ende som verkar vettig av alla de träffar.

Filmen vill gå under skinnet på tittaren. Få tittaren att ifrågesätta sig själv och flyga iväg i tankarna. Om de val man gör och de val man är rädd för attt göra. Den handlar i främsta ledet om rädsla för att prova vingarna och rädsla för att mista varandra. Det här är en film som ingen bör missa, ett mästerverk från början till slut även om du inte är ett fan av dramafilmer. Den får absolut högsta betyg då jag inte kan komma på nåt fel överhuvudtaget. Firma Winslet och Di Caprio visar ännu en gång vart skåpet ska stå.

Skådespelare: Kate Winslet, Leonardo Di Caprio, Kathy Bates, Ryan Simpkins, Ty Simpkins, Kathryn Hahn, Michael Shannon

Betyg:

För att ladda ned Revolutionary Road gratis med svensk text och DVD-kvalité, tryck här!