Filmrecension: Gran Torino

Kategori: Drama
IMDB-Betyg: 8.4

Walt Kowalski, spelad av hårdingen Clint Eastwood, är en gammal krigsveteran som precis förlorat sin fru sedan många år tillbaka. Han är arg och bitter på det mesta och har fördomar speciellt om asiater då han slogs mot dem i Koreakriget. Inte passande alls med tanke på att han verkar vara den sista vita i sitt kvarter där det strömmat in folk från just de slag han hatar. Han har två stora passioner i livet. Hans gevär och hans älskade veteranbil, en Gran Torino. Barnen och barnbarnen förstår sig inte på han och hör bara av sig när de absolut måste. Med inga vänner och bekanta på dagarna spenderar han mest tiden med att spy galla över sina grannar och dricka öl på verandan. Dessutom vägrar han ta in på äldreboende eller flytta därifrån, han anser att de andra som inte hör hemma där istället ska göra det. Helst ut ur landet också.

En dag försöker den lite mobbade grannpojken stjäla hans bil under grupptryck av ett lokalt gäng. Thao, som pojken heter, blir dock tagen på bar gärning av Walt som hotar att skjuta ihjäl honom om han någonsin försöker med det igen. Ligistgänget som gång på gång sätter tryck på pojken, och vars ledare är hans egen kusin, visar sig vara de riktiga skurkarna mot allt och alla i kvarteret. När Walt en dag skrämmer iväg dem efter att de trakasserar unge Thao vet han om att de nu istället kommer ge sig på honom. Hela grannskapet hyllar den lite misstänksamme Walt och kommer med gåvor och mat. Till en början är han motstridig och har svårt att acceptera deras seder men i brist på annat att göra väljer han att tacka ja till en grillfest hos grannpojken och hans familj. Det visar sig att han trivs bra mycket bättre i deras sällskap än sina egna barns, och speciellt Thaos äldre syster som ser Walt som en hjälte.

Bandet mellan Walt och den asiatiska familjen blir allt starkare när Thao, som straff för att ha försökt stjäla bilen, ska hjälpa Walt med allt han kräver under en vecka. I takt med att han kommer närmare familjen så kopplas genast soldategenskaperna på igen. De lever under ständigt hot av gänget och när trakasseringen blir för mycket väljer Walt att göra allt som krävs för att skydda dom.

Gran Torino är en bra film med ett bra tempo. Den blir aldrig förutsägbar och torr. Clintans karaktär Walt är trots sina spydiga kommentarer en person man bara kan gilla. Gnällig och fräck som bara gamla kan vara, och väldigt underhållande.

Clint Eastwood är trots sin ålder (78år!) ingen man som ligger på latsidan. Filmen Changeling med Angelina Jolie är hans verk t ex. Alla vill gärna minnas honom som "Dirty Harry" men på ålderns höst har han mjuknat aningen och gått över till att göra dramafilmer. Utmärkta sådana. Ingen missade väl Million Dollar Baby med Hillary Swank som var hur bra som helst och även Changeling har fått lysande kritik. Gran Torino är inget undantag, det är en suverän film rakt igenom om man gillar dramafilmer. Den har glimten i ögat och dom smått rasistiska skämten kan vara roliga ibland, speciellt med tanke på att han spelar en karaktär som många själva har fördomar om.

Filmen får bra betyg, mest på grund av storyn och Clintans insats i film. Se till att inte missa denna!

Skådespelare: Clint Eastwood, Christopher Carley, Bee Wang, m fl.

Betyg: